BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 11. 11. 15:00-16:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /31. foglalkozás/ Térképhasználat 1
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása: A térképek használatának elsajátítása
A foglalkozás célja elsősorban nem új ismeretek elsajátíttatása, hanem meglévő ismereteink felidézése, megerősítése, hogy a későbbi foglalkozásokon tudjuk hasznosítani meglévő tudásunkat.
Először a térkép fogalmát elevenítettük fel, hiszen a gyerekek évek óra tanulnak környezetismeretet, természetismeretet, mely tantárgyak keretén belül már szereztek ismereteket.
Mivel gyakorlatban is szeretnénk tudásunkat kamatoztatni, ezért a foglalkozásra többféle térképet is beszereztem a gyerekek számára, így a felelevenített vagy újonnan szerzett információkat azonnal meg is tudtuk nézni.
Mivel legtöbbet a földrajzi atlaszt használják a gyerekek, ezért a méretarányt, a térkép tájolását ezen keresztül gyakoroltuk. Párokban történt iránymeghatározás és távolságmérés, valamint megismertettük a kisebbeket a földrajzi fokhálózat használatával. Ezután különböző térképeket néztünk meg a gyerekekkel a térképek osztályozása szerinti felosztásban.
Méretarány szerinti csoportosítás alapján tanulmányoztunk műszaki térképet (1:1500-1:10000-es méretarány), topográfiai térképet(1:5000-1:100000-es méretarány) térképet. A tanulók a topográfiai térképekkel találkoznak legtöbbet, ezért a foglalkozás hátralévő részében ezekkel a térképekkel dolgoztunk. csoportokat alkotva a gyerekek kaptak egy-egy világtérképet (kontúrtérkép) és hozzá földrajzi helymeghatározásokat. Ezeket a földrajzi atlaszban meg kellett keresniük és elhelyezni a városokat a kontúrtérképen, ahol csak a földrészek határvonalai voltak jelölve. A foglalkozás végén összehasonlítottuk a csoportok munkáját, értékeltük azokat.
a következő alkalomra előzetes munkaként a gyerekeknek utána kellett nézni a tematikus térképek fajtáinak és otthon található térképet kellett keresniük.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 11. 18. 15:00-16:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /32. foglalkozás/ Térképhasználat 2
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása: A térképek használatának elsajátítása
Az előző foglalkozáson a gyerekek azt a feladatot kapták, hogy nézzenek utána a tematikus térképeknek, illetve keressenek otthonukban térképeket és hozzák magukkal a foglalkozásra. A feladat első részének teljesítése könnyebb feladatnak bizonyult, a második kevésbé, hisz a legtöbb családnál csak a gyerekek által használt földrajzi atlasz volt megtalálható, esetleg egy-egy autós térkép.
Az összejövetel első részében interaktív táblát használva megismerkedtünk a tematikus térképekkel, először is a fogalmával, majd a Witt-féle osztályozás szerint megnéztük azokat. Mutattam helyzeti térképet, földtudományi térképeket (hidroszféra, litoszféra, bioszféra), településtérképet, amellyel már az előzőekben megismerkedtünk a tájékozódás alkalmával. Néztünk történeti térképet, gazdasági és közlekedési térképet, katonai térképet. Ezeknek megnéztük a méretarányát, megbeszéltük, miért fontos az egyes térképfajták méretarányos elkészítése. Internet segítségével kerestünk digitális térképeket.
Ezután megbeszéltük a térképekben rejlő ábrázolási lehetőségekről: segítenek vizualizálni az adatokat, mint általában a képek, többet érnek a szónál, a topográfiai térképek közvetlen terepi tájékozódásra alkalmasak.
A továbbiakban visszatértünk a legtöbbet használt taneszközükre, a földrajzi atlaszra, és 3 fős csoportokban ebből dolgoztak a gyerekek. Az első csoportnak mezőgazdasági adatokat kellett gyűjteni, a 2. csoportnak az ipari termeléssel kapcsolatos térképet kellett elemezni, a harmadik csoport feladata időjárási térképelemzés volt, a negyedik csoport népsűrűségi térképet tanulmányozott, az ötödik csoport pedig a természetvédelmi területek térképét tanulmányozta. Az adatgyűjtés után a csoportok egymás előtt beszámoltak az elvégzett munkáról.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 11. 25. 15:00-16:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /33. foglalkozás/ Geocaching 1.
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása: Ismerkedés a geocaching fogalmával, eszközével
A témakörben az első foglalkozáson nem mentünk terepi gyakorlatra, hisz a gyerekek nem tudták, miről fog szólni az összejövetel, számukra semmit nem mondott az elnevezés.
Először tanári magyarázattal bevezettem a fogalmat. Az elnevezés a görög geo, azaz föld szóból és az angol cache azaz rejtekhely szavakból áll össze. Egy szabadidős tevékenységet takar, ami egy természetbarát játék, ami a kincskeresés ősi szenvedélyével egyesíti a modern technikát. A kincskeresés modernkori változata a 2000-es évben indult hódító útjára, de múltja mintegy 150 évre vezethető vissza, csak ekkor még írásbeli közlésekre hagyatkoztak a játékosok. A geocaching ettől az alapjátéktól a GPS eszköz intenzív használatában különbözik, ugyanis az elrejtett kincset a nyilvánosságra hozott földrajzi koordináták alapján a GPS eszközzel lehet a legkönnyebben megközelíteni. Az eszköz azonban nem feltétlenül szükséges a játékhoz, hagyományos térképpel is lehet eredményesen játszani. A játékot ma már a világ számos országában művelik. A játék lényege, hogy egy vállalkozó kedvű játékos elrejt egy jól lezárt ládikát az általa kiszemelt helyen, és egy erre alkalmas GPS készülékkel megfelelő módon rögzíti a rejtekhely pontos koordinátáit. Az adatokat feltölti a geocaching.hu oldalra, majd más játékosok letöltik azokat saját készülékükre és megkeresik az elrejtett ládikát. A gyerekek nagy érdeklődéssel hallgatták az ismertetőt, szívesen részt vennének egy ilyen játékban, de nálunk sajnos korlátozottak a lehetőségek.
Az ismertetés után az eszköz bemutatására került sor.
Sajnos több készülék vásárlására nem volt lehetőség, ezért a Dakota 20 túra GPS mellett döntöttünk. A gyerekek egy része ismeri az autósok által használt készüléket,ezért bővebb magyarázatra nem szorult a készülék működése. Különbség a két fajta között, hogy a kapott készülék jobban bírja az igénybe vételt, masszívabb, hisz ellenálló az időjárási viszontagságokkal szemben.
A foglalkozás végén interneten nézegettünk még készülékeket, megnéztük a magyarországi kincskeresők honlapját.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 12. 03. 15:00-16:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI és a fecskelyuki sportpálya
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /34. foglalkozás/ Geocaching 2.
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása: az előző foglalkozáson megismert kincskereső játék és keresőeszköz gyakorlatban való alkalmazása.
A november végi foglalkozáson megismerkedtünk a kincskeresés modernkori formájával a geocachinggel. A gyerekek nagy érdeklődéssel várták a gyakorlati foglalkozást, amikor kipróbálhatták, milyen ügyes kincskeresők lehetnek.
Az iskolában gyülekeztünk, ahol a gyerekek kaptak térképes információt az elrejtett kincsről, valamint megkapták a kincs helyének koordinátáit. Tanári segítséggel gépre vitték, majd megindulhatott a kincskeresés. Mikulás közeledtével a kincsesláda tartalma 17 mikuláscsomag volt, amit előzőleg kolléga segítségével elrejtettünk. A gyerekek lelkesen rajzottak ki az iskolából és fél óra elteltével meg is találták a Zsákmányt. Kissé nehezen ment a keresés, hiszen ez egy számukra teljesen új feladatot jelentett. Az iskolába visszaérve aztán annál nagyobb volt az öröm, amikor előkerült a kincsesláda tartalma.
A későbbiekben remélhetőleg lehetőségünk lesz bekapcsolódni az interneten folytatott játékba is.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. 12. 10. 15:00-16:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI és a fecskelyuki sportpálya
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /35. foglalkozás/Térképkészítés1.
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása: Ismerkedés a térképkészítéssel, egyszerű térkép készítése
A foglalkozás első részében felelevenítettük azokat az ismereteket, amelyeket a térképekről az előző összejöveteleken tanultunk meg. megbeszéltük a térkép tájolásának módját, átismételtük a méretarány fogalmát, a gyakorlatban is csináltunk számításokat a méretaránnyal kapcsolatban. Megbeszéltük a térképjelek használatát, a domborzat ábrázolásának színeit, a vizek ábrázolásának módját és színét.
Mivel a térképkészítésre 2 alkalmat szántunk, ezért az első alkalommal könnyebb feladatot kaptak a gyerekek. Három csoportban dolgoztunk.
A csoportok kontinenseket ábrázoló kontúrtérképeket kaptak, amelyeket ki kellett vágni és a valóságos elhelyezkedésnek megfelelően fel kellett ragasztani egy üres lapra. Minden tagnak jutott munka. Mielőtt az egyes kontinensek kontúrtérképét kivágták volna, megkértem őket, hogy írják rá a kontinensek nevét, hogy segítséget nyújtson az összeállításnál. Elmondtam, hogy nem baj, ha nem teljesen szabályos az összeillesztés, hisz ez nem könnyű feladat. A csoportok ügyesen oldották meg a feladatot, ügyeltek rá, hogy a térképük a világtájaknak megfelelő tájolásban készüljenek.
A térképek elkészülte után projektor segítségével vetítettem a gyerekeknek olyan híres épületeket, amelyek a különböző földrészeket fémjelzik. Ugyanezeket a képeket a foglalkozásra kinyomtattam.
Miután megnéztük a képeket és minden híres épületet bemutattam, illetve a gyerekeknek is volt hozzáfűznivalójuk, ezután megkapták a képeket és el kellett helyezniük a kontinenseken.
A foglalkozás lezárásaként a csoportok bemutatták egymásnak az elkészült térképeket, értékelték saját és társaik munkáját.
|