Testvériskoláink
Testvériskoláink
Menü
 
Besenyszög
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
31-35 foglalkozás

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:   2014. 11. 11.   15:00-16:00

A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI

Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /31. foglalkozás/ Térképhasználat 1

Résztvevők száma: 17 fő     

 

A program célja, leírása: A térképek használatának elsajátítása

A foglalkozás célja elsősorban nem új ismeretek elsajátíttatása, hanem meglévő ismereteink felidézése, megerősítése, hogy a későbbi foglalkozásokon tudjuk  hasznosítani  meglévő tudásunkat.

Először a térkép fogalmát elevenítettük fel, hiszen a gyerekek évek óra tanulnak környezetismeretet, természetismeretet, mely tantárgyak keretén belül már szereztek ismereteket.

 Mivel gyakorlatban is szeretnénk tudásunkat kamatoztatni, ezért a foglalkozásra többféle térképet is beszereztem a gyerekek számára, így a felelevenített vagy újonnan szerzett információkat azonnal meg is tudtuk nézni.

Mivel legtöbbet a földrajzi atlaszt használják a gyerekek, ezért a méretarányt, a térkép tájolását ezen keresztül gyakoroltuk. Párokban történt iránymeghatározás és távolságmérés, valamint megismertettük a kisebbeket a földrajzi fokhálózat használatával. Ezután különböző térképeket néztünk meg a gyerekekkel a térképek osztályozása szerinti felosztásban.

Méretarány szerinti csoportosítás alapján tanulmányoztunk műszaki térképet (1:1500-1:10000-es méretarány), topográfiai térképet(1:5000-1:100000-es méretarány) térképet. A tanulók a topográfiai térképekkel találkoznak legtöbbet, ezért a foglalkozás hátralévő részében ezekkel a térképekkel dolgoztunk. csoportokat alkotva a gyerekek kaptak egy-egy világtérképet (kontúrtérkép) és hozzá földrajzi helymeghatározásokat. Ezeket a földrajzi atlaszban meg kellett keresniük és elhelyezni a városokat a kontúrtérképen, ahol csak a földrészek határvonalai voltak jelölve. A foglalkozás végén összehasonlítottuk a csoportok munkáját, értékeltük azokat.

a következő alkalomra előzetes munkaként a gyerekeknek utána kellett nézni a tematikus térképek fajtáinak és otthon található térképet kellett keresniük.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:   2014. 11. 18.   15:00-16:00

A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI

Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /32. foglalkozás/ Térképhasználat 2

Résztvevők száma: 17 fő     

 

A program célja, leírása: A térképek használatának elsajátítása

Az előző foglalkozáson a gyerekek azt a feladatot kapták, hogy nézzenek utána a tematikus térképeknek, illetve keressenek otthonukban térképeket és hozzák magukkal a foglalkozásra. A feladat első részének teljesítése könnyebb feladatnak bizonyult, a második kevésbé, hisz a legtöbb családnál csak a gyerekek által használt földrajzi atlasz volt megtalálható, esetleg egy-egy autós térkép.

Az összejövetel  első részében interaktív táblát használva megismerkedtünk a tematikus térképekkel, először is a fogalmával, majd a Witt-féle osztályozás szerint megnéztük azokat. Mutattam helyzeti térképet, földtudományi térképeket (hidroszféra, litoszféra, bioszféra), településtérképet, amellyel már az előzőekben megismerkedtünk a tájékozódás alkalmával. Néztünk történeti térképet, gazdasági és közlekedési térképet, katonai térképet. Ezeknek megnéztük a méretarányát, megbeszéltük, miért fontos az egyes térképfajták méretarányos elkészítése. Internet segítségével kerestünk digitális térképeket.

Ezután megbeszéltük a térképekben rejlő ábrázolási lehetőségekről: segítenek vizualizálni az adatokat, mint általában a képek, többet érnek a szónál, a topográfiai térképek közvetlen terepi tájékozódásra alkalmasak.

A  továbbiakban  visszatértünk a legtöbbet használt taneszközükre, a földrajzi atlaszra, és 3 fős csoportokban ebből dolgoztak a gyerekek. Az első csoportnak mezőgazdasági  adatokat kellett gyűjteni, a 2. csoportnak  az ipari termeléssel kapcsolatos térképet kellett elemezni, a harmadik csoport feladata időjárási térképelemzés volt, a negyedik csoport népsűrűségi térképet tanulmányozott, az ötödik csoport pedig a természetvédelmi területek térképét tanulmányozta. Az adatgyűjtés után a csoportok egymás előtt beszámoltak az elvégzett munkáról.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:   2014. 11. 25.   15:00-16:00

A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI

Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /33. foglalkozás/ Geocaching 1.       

Résztvevők száma: 17 fő     

 

A program célja, leírása: Ismerkedés a geocaching fogalmával, eszközével

A témakörben az első foglalkozáson nem mentünk terepi gyakorlatra, hisz a gyerekek nem tudták, miről fog szólni az összejövetel, számukra semmit nem mondott az elnevezés.

Először tanári magyarázattal bevezettem a fogalmat. Az elnevezés a görög geo, azaz föld szóból és az angol cache azaz rejtekhely szavakból áll össze. Egy szabadidős tevékenységet takar, ami egy természetbarát játék, ami a kincskeresés ősi szenvedélyével egyesíti a modern technikát. A kincskeresés modernkori változata a 2000-es évben indult hódító útjára, de múltja mintegy 150 évre vezethető vissza, csak ekkor még írásbeli közlésekre hagyatkoztak a játékosok. A geocaching ettől az alapjátéktól a GPS eszköz intenzív használatában különbözik, ugyanis az elrejtett kincset a nyilvánosságra hozott földrajzi koordináták alapján a GPS eszközzel lehet a legkönnyebben megközelíteni. Az eszköz azonban nem feltétlenül szükséges a játékhoz, hagyományos térképpel is lehet eredményesen játszani. A játékot ma már a világ számos országában művelik. A játék lényege, hogy egy vállalkozó kedvű játékos elrejt egy jól lezárt ládikát az általa kiszemelt helyen, és egy erre alkalmas GPS készülékkel megfelelő módon rögzíti a rejtekhely pontos koordinátáit. Az adatokat feltölti a geocaching.hu oldalra, majd más játékosok letöltik azokat saját készülékükre és megkeresik az elrejtett ládikát. A gyerekek nagy érdeklődéssel hallgatták az ismertetőt, szívesen részt vennének egy ilyen játékban, de nálunk sajnos korlátozottak a lehetőségek.

Az ismertetés után az eszköz bemutatására került sor.

Sajnos több készülék vásárlására nem volt lehetőség, ezért a Dakota 20 túra GPS mellett döntöttünk. A gyerekek egy része ismeri az autósok által használt készüléket,ezért bővebb magyarázatra nem szorult a készülék működése. Különbség a két fajta között, hogy a kapott készülék jobban bírja az igénybe vételt, masszívabb, hisz ellenálló az időjárási viszontagságokkal szemben.

A foglalkozás végén interneten nézegettünk még készülékeket, megnéztük a magyarországi kincskeresők honlapját.  

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:   2014. 12. 03.   15:00-16:00

A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI és a fecskelyuki sportpálya

Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /34. foglalkozás/ Geocaching 2.       

Résztvevők száma: 17 fő     

 

A program célja, leírása: az előző foglalkozáson megismert kincskereső játék és keresőeszköz gyakorlatban való alkalmazása.

 

A november végi foglalkozáson megismerkedtünk a kincskeresés modernkori formájával a geocachinggel. A gyerekek nagy érdeklődéssel várták a gyakorlati foglalkozást, amikor kipróbálhatták, milyen ügyes kincskeresők lehetnek.

Az iskolában gyülekeztünk, ahol a gyerekek kaptak térképes információt az elrejtett kincsről, valamint megkapták a kincs helyének koordinátáit. Tanári segítséggel gépre vitték, majd megindulhatott a kincskeresés. Mikulás közeledtével a kincsesláda tartalma 17 mikuláscsomag volt, amit előzőleg kolléga segítségével elrejtettünk. A gyerekek lelkesen rajzottak ki az iskolából és fél óra elteltével meg is találták a Zsákmányt. Kissé nehezen ment a keresés, hiszen ez egy számukra teljesen új feladatot jelentett. Az iskolába visszaérve aztán annál nagyobb volt az öröm, amikor előkerült a kincsesláda tartalma.

A későbbiekben remélhetőleg lehetőségünk lesz bekapcsolódni az interneten folytatott játékba is.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:   2014. 12. 10.   15:00-16:00

A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI és a fecskelyuki sportpálya

Megnevezése: Tantárgyfejlesztés /35. foglalkozás/Térképkészítés1.    

Résztvevők száma: 17 fő     

 

A program célja, leírása: Ismerkedés a térképkészítéssel, egyszerű térkép készítése

 

A foglalkozás első részében felelevenítettük azokat az ismereteket, amelyeket a térképekről az előző összejöveteleken tanultunk meg. megbeszéltük a térkép tájolásának módját, átismételtük a méretarány fogalmát, a gyakorlatban is csináltunk számításokat a méretaránnyal kapcsolatban. Megbeszéltük a térképjelek használatát, a domborzat ábrázolásának színeit, a vizek ábrázolásának módját és színét.

Mivel a térképkészítésre 2 alkalmat szántunk, ezért az első alkalommal könnyebb feladatot kaptak a gyerekek. Három csoportban dolgoztunk.

A csoportok kontinenseket ábrázoló kontúrtérképeket kaptak, amelyeket ki kellett vágni és a valóságos elhelyezkedésnek megfelelően fel kellett ragasztani egy üres lapra. Minden tagnak jutott munka. Mielőtt az egyes kontinensek kontúrtérképét kivágták volna, megkértem őket, hogy írják rá a kontinensek nevét, hogy segítséget nyújtson az összeállításnál. Elmondtam, hogy nem baj, ha nem teljesen szabályos az összeillesztés, hisz ez nem könnyű feladat. A csoportok ügyesen oldották meg a feladatot, ügyeltek rá, hogy a térképük a világtájaknak megfelelő tájolásban készüljenek.

A térképek elkészülte után projektor segítségével vetítettem a gyerekeknek olyan híres épületeket, amelyek a különböző földrészeket fémjelzik. Ugyanezeket a képeket a foglalkozásra kinyomtattam.

Miután megnéztük a képeket és minden híres épületet bemutattam, illetve a gyerekeknek is volt hozzáfűznivalójuk, ezután megkapták a képeket és el kellett helyezniük a kontinenseken.

A foglalkozás lezárásaként a csoportok bemutatták egymásnak az elkészült térképeket, értékelték saját és társaik munkáját.

 

 

 
Újszász
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal