Testvériskoláink

Nyári tábor

FOTÓK

BESZÁMOLÓ

A foglalkozás ideje:   2014. 07. 21-27.

A foglalkozás helye:  Strand-Holiday Kemping, Balatonakali, Strand utca 2.

Megnevezése:            Nyári tábor

Résztvevők száma:    31 fő

A program célja, leírása:

Az egy hetes nyári tábor a félév során szerzett ismeretek, tapasztalatok felelevenítésére, összegzésére szolgált. A hét során a gyerekek az ismeretek gyakorlati alkalmazását, az együttélés, segítségnyújtás, alkalmazkodás, felelősségtudat kialakítását tapasztalhatták meg. A táborozás során feloldódik a hagyományos tanár-diák kapcsolat, és egy igazi csapat válik a közösségekből. A táborban szerzett közös élmények összekapcsolják a diákokat, és a tanárokat egyaránt. Ezek az élmények biztosítják a későbbiekben a pedagógusok számára, hogy könnyebben kezelhetővé válnak a gyerekek, és hogy megtalálják velük a közös hangot.

A tábor helyszínére autóbusszal utaztunk. A hét során több kiránduláson részt vettünk, jártunk a Tropicariumban, fizikai erőnlétünket egy kalandparkban tettük próbára, tájékozódtunk térkép segítségével a kemping 9 hektárnyi területén és egy Badacsonyi túra alkalmával. Szellemi vetélkedőt tartottunk feladatlapok megoldása által csapatokban és egyénileg is. Nyakbavalót készítettünk a félév során megismert anyagok felhasználásával. Biciklitúra alkalmával megismerkedtünk közlekedési szabályokkal és activity játékot játszottunk a már tanult fogalmak felhasználásával.

A zsúfolt program keretében kikapcsolódásra és szórakozásra is jutott időnk. Amikor az idő engedte fürödtünk a Balatonban, strandröpiztünk, fociztunk. Kulturális programon is részt vettünk, Balatonakaliban Neoton koncerten jártunk, Balatonfüreden pedig moziban voltunk. Kipróbálhattuk milyen érzés vitorlázni, amikor valóban a szél segítségével halad a hajó. A kitartó eső ellenére is nagyon jól éreztük magunkat a bob pályán, esténként pedig megoszthatták élményeiket diákjaink a testvériskolánk tanulóival.

2014. július 21.

Első nap: Reggel 8 órakor indultunk az iskola udvaráról. Az autóbuszon mindenki kényelmesen utazott, a gyerekek az addigi nyári élményeikről beszélgettek. A Budapestig tartó két órás út gyorsan és kellemesen telt.

10 órára megérkeztünk a Campona bevásárlóközpont parkolójába. A gyerekekkel ismertettük az aktuális programot, majd közösen bementük az üzletházba. 11 órára kértük a csoportvezetést, így mindenkinek volt egy fél órája, hogy szétnézzen az üzletekben. Háromnegyed 11-kor találkoztunk a Tropicarium bejáratánál és közösen sétáltunk végig az „állatkerten”. Az idegenvezetőtől rengeteg információt tudtunk meg az itt élő állatokról, származásukról, tulajdonságaikról. A gyerekeknek legjobban a cápás alagút valamint a rája etetés tetszett. A bátrabbak egészen a rája szájáig nyúltak, de volt, aki csak a vízbe dobta az ennivalót, attól féltek, hogy megrázza őket. A cápa alagútban találkoztunk össze ismerőseinkkel, testvériskolánk diákjaival és nevelőivel.

A tartalmas délelőtti programot a Camponában egy ebéddel zártuk, majd visszatértünk az autóbuszunkhoz és folytattuk utunkat Balatonakali felé.

A Balatonig tartó úton megtartottuk az első foglalkozásunkat. Az autóbusz mikrofonja segítségével felelevenítettük, hogy a félév során milyen programokon és foglalkozásokon vettek részt a diákok. Az „ez jutott eszembe…” című játékot játszottuk, mindenkinek mondania kellett egy szót vagy szószerkezetet, amely eszébe jutott a foglalkozásokkal kapcsolatban. Az elhangzott szavak között szerepelt (melyet egy kollégám buszozás közben igyekezett lapra írni): szappan, űrhajó, fonás, tarisznya, szövőszék, nemez, csillagok, körmönfonás, iránytű, térkép, gyapjúnyírás, szőnyeg, tájoló, tájékozódás, GPS, stb. Miután mindenki kimondta az általa kigondolt szót, újraindítottuk a kört és a gyerekek elmondták azt is, hogy mikor ismerkedtek meg ezzel a kifejezéssel és hogyan kapcsolódik a tanult ismeretekhez. Mire a végére értünk a beszélgetésnek már a Balaton partján utaztunk. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a foglalkozáshoz tartozó keresztrejtvényt a tábor egyik napján fogjuk megoldani, hiszen a buszon nem túl kellemes írni.

5 óra körül érkeztünk Balatonakaliba, elfoglaltuk a szállást majd mindenki megmártózott a Balatonba. 6 órakor megvacsoráztunk és nekikezdtünk az első napra tervezett második foglalkozásunknak.

Terveink között kitűző készítése szerepelt, ezt nyakbavaló készítésére módosítottuk, hogy a ragasztópisztollyal ne kenjük össze az asztalokat. Fekete filc anyagból egy majdnem szabályos kör alakot vágtunk ki, hagytunk neki egy kis fülecskét. A kis fület visszahajtottuk és fekete cérnával levarrtuk, így lett az alapunknak egy kis bújtatója. Fehér filc anyagból apró csillagokat vágtunk ki, mindenki annyit, amennyire szüksége volt az általa kiválasztott csillagkép kialakításához. A csillagképeket kivetítő segítségével mutattuk a gyerekeknek. Elrendezték csillagjaikat a fekete anyagon és fehér cérnával rögzítették. A csillagok összekötésére (hogy az alakzat még jobban látható legyen) szintén fehér cérnát használtunk. Aki elkészült a varrással fehér színű szalagot fűzött a bújtatóba és felköthette a kész munkáját a nyakába.

A foglalkozás előtt elmondtuk a gyerekeknek, hogy mostantól a héten végzett tevékenységeiket pontozni fogjuk, egyénileg szerzik a pontjaikat, de lesz, amikor csapatban dolgoznak majd. Így mindenkinek érdeke volt, hogy a legjobban teljesítsen mind önállóan, mind pedig csapatmunkában is. A munkánk végeztével összepakoltunk és mindenki a nyakbavalójával távozott a lakókocsijába. A nevelők külön-külön pontoztak és az összpontszám került be a gyerekek neve mellé a táblázatba.

Az esti órákban ismét lehetőségük volt a gyerekeknek a testvériskola tanulóival beszélgetni, majd kissé elfáradva tértünk mindannyian nyugovóra.

2014. július 22.

Második nap: Ezen a napon tartottuk a komplex fizikai, ügyességi vetélkedőnket. Korán keltünk és a reggelit követően vonatra szálltunk. Balatonfűzfőre utaztunk a kalandparkba. A vasútállomásról egy 40 percnyi sétát kellett tennünk a szemerkélő esőben. A kalandparkhoz érve az idő is megkegyelmezett nekünk, így a délelőtt folyamán mindenki bizonyíthatta állóképességét, erejét, bátorságát és ügyességét. Három feladatot kellett a diákoknak teljesíteniük. A legegyszerűbbnek tűnő feladat a drótkötélcsúszda volt, ehhez csak egy diákunknak nem volt bátorsága, mindenki más sikerrel teljesítette. A falmászás már sokaknak okozott nehézséget, így itt kategóriák alapján pontoztunk. Aki teljesen felmászott és csengetett, az kapta a maximális pontszámot, aki legalább a táv feléig sikeresen felmászott, az közepes pontszámot, aki megpróbálta, az pedig a minimális pontszámot érhette el. Sajnos itt is akadt, aki nem merészkedett a feladat közelébe, ő nem kapott pontot. A gyereknek legjobban tetsző és talán legnehezebb feladat volt az akadálypálya teljesítése. A levegőben, faágak között kellett adott feladatokat teljesíteni, természetesen biztonságos körülmények között. A pályán dolgozó felügyelők folyamatosan követték a gyerekeket, segítettek, akinek szüksége volt rá. Fejvédő és két biztosító kötél tartotta fent a gyerekeket, aki lecsúszott vagy leesett, azt a kötél megfogta, így könnyedén vissza tudott mászni és folytathatta a pályát. Mivel először jártak a gyerekek ilyen helyen nem szerettük volna őket az idő mérésével stresszelni, így a bátorságot, magabiztosságot pontoztuk a feladat teljesítése közben. Az akadálypályát egy tanuló kivételével mindenki sikeresen teljesítette, nagyon ügyesek és találékonyak voltak a gyerekek. A kellemesen fárasztónak mondható délelőttöt követően a kalandpark területén ebédeltünk és pihentük ki magunkat.

Délutánra sajnos már nem kegyelmezett az időjárás és kitartó esőzés kezdődött. Mindenkinél volt pulóver, esőkabát, így a délutáni bobozástól már az eső sem vehette el a kedvünket. A bobokra plexiborítást szereltek a pálya felügyelői, így nem áztunk el nagyon. Mindenkinek volt hat csúszása, melyet párokban vagy egyedül vehettek igénybe. Nagyon élvezte mindenki a bobpályán eltöltött időt.

A makacs esőzés miatt a vonathoz autóbusszal mentünk vissza, és Balatonakalira érve még a felhőket is sikerült elzavarnunk.

A vacsorát követően három fős csoportokat alakítottunk ki egy utánozós játékkal. A csapatoknak feladatlapot kellett kitölteniük a Tropicariumban hallottak alapján, valamint képfelismerő versenyt rendeztünk az első félévben megismert anyagokból. A csapatok munkáit pontoztuk, majd az elért pontoknak megfelelően sorba rendeztük őket. A legtöbb pontot elérő csapat tagjai kaptak egyénileg 10-10 pontot, majd a következő 9-9 pontot és így tovább lefelé.

Este ismét lehetőségük volt a gyerekeknek barátkozni, beszélgetni, játszani, az esti takarodóig.

2014. július 23.

Harmadik nap: Harmadik napra terveztünk teljes napot a kempingben tölteni, közösen játszani és vetélkedni testvériskolánk diákjaival. Nekik erre a napra más programjuk volt, így délelőtt a kempingben pihentünk és készültünk a másnapi túrára. Átismételtük a túrázás szabályait, megismerkedtünk a turista jelzésekkel. Ezen a délelőttön töltöttük ki a hétfőn elmaradt keresztrejtvényt is, melyre szintén pontot kaptak a gyerekek.

Ebéd után a strandra mentünk fürödni, csúszdázni és strandröplabdázni.

Kora délután mentünk vissza a kempingbe és vacsora előtt activity játékot játszottunk. Három kilenc fős csapatot alakítottunk ki random szerű választással. Az első feladat az volt, hogy mindenki egy kis papírlapra írja rá a születési dátumát. Majd időre fel kellett sorakozniuk, a legfiatalabbtól a legidősebbik egymás mellett. Erre egy percet kaptak, ha sikerült volna teljesíteniük mindenki plusz pontot kapott volna. Sajnos nem sikerült időre teljesíteniük a feladatot. A csoport legfiatalabb tagja mehetett először csapatot választani magának. A három csapatnevet (Altair, Deneb, Vega) random szerűen dobta ki a számítógép, így a csoportok kialakulása is teljesen véletlen volt. Minden csapatból négy-négy fő húzhatott a kártyák közül, melyeken a hétfői napon a gyerekek által összegyűjtött fogalmak szerepeltek. Ezt vagy elmutogatni, vagy körülírni, vagy lerajzolni kellett. Közben a kivetítőn megjelent a tábla, melyen a bábukkal lépkedtek. A játék nagyon hangulatosan telt, a kemping többi lakója is körülállt bennünket és szurkolt, hogy a csapat kitalálja a társuk által mutogatott, rajzolt, körülírt fogalmat. A csapatok tagjai a rablási lehetőséget várták és a játék végére már senki nem tudott ülve maradni az izgalomtól. A győztes csapat tagjai 5 pontot, a második csapat tagjai 3 pontot, az utolsó csapat tagjai pedig 1 pontot kaptak az összesítő táblázatban.

A vacsorát követően érkeztek meg testvériskolásaink, akik szintén izgalmas napot töltöttek. A gyerekek este még beszélgethettek és játszhattak a lefekvés előtt.

2014. július 24.

Negyedik nap: Reggeli után gyülekeztünk és vonattal utaztunk Badacsonyba. A vasútállomástól pár percnyi sétával elérhető Badacsony központi tere, ahol már vártak bennünket az UAZ típusú terepjárók. Az autókba egyszerre 8-an ülhettünk be, kb. 10 percnyi utazással elértünk a Kisfaludy kilátóhoz vezető túraútvonal indulópontjához. Egy fél órányi kényelmes sétával érkeztünk meg előbb a Ranolder kereszthez, majd tovább sétálva a Kisfaludy kilátóhoz. Mindkét helyről gyönyörű kilátás nyílik a Balatonra. A körülbelül másfél órányi túrázást követően szintén terepjárókkal utaztunk vissza Badacsony központjába.

Az ebéd előtt még volt egy kis időnk, így párokba alakulva dodgemeztek a gyerekek. Mindenki vezethetett egyszer, a pályát tulajdonképpen teljesen elfoglaltuk. Mindenki jól érezte magát és a fő cél, akiket mindenki utol akart érni, azok a tanár bácsik voltak.

A dodgem verseny után még Badacsonyban ebédeltünk, majd kora délután érkeztünk vissza Balatonakaliba.

A délután további részét ismét a strandon töltöttük. A kellemes fürdőzés és a vacsora után mindenkinek meg kellett fürdenie és melegítőt vettünk. Vártuk, hogy teljesen besötétedjen, az ég ezen az estén volt teljesen felhőmentes. Este tíz óra után átsétáltunk a strand távolabbi végébe, kerestünk egy kevésbé kivilágított helyet, ahonnan jól láthatóak voltak a csillagok. A gyerekek leheveredtek a fűbe és a földrajz szakos kollégánk egy órányi időben mesélt nekünk az égen látható csillagképek történetéről. Megismertük a Kisgöncöl és Nagygöncöl történetét. megtudtuk, hogy ezek azok a csillagképek, amelyek „büntetésből” sosem nyugszanak le. Megtudtuk, hogy hogyan találhatjuk meg a Sarkcsillagot, mely megmutatja az északi irányt. Ezáltal az éjszakai tájékozódást is átismételtük, mely már előadás formájában szóba került a félév során. Megkerestük a látható horoszkópos csillagképeket, megismerkedtünk Cassiopeia történetével is. A történetek nagyon érdekesek voltak, a gyerekek nagy figyelemmel követték a tanár bácsi szavait, rengeteg kérdésük volt.

Már majdnem éjfél volt, mire sikerült ágyba bújnia mindenkinek.

2014. július 25.

Ötödik nap: Az előző napról elmaradt bátorságpróbát pótoltuk ezen a napon délelőtt. A reggeli után a gyerekeknek egy órás szabadfoglalkozást adtunk. Ezt leginkább pihenéssel, beszélgetéssel töltötték, illetve a kemping területén lévő stégnél egy kolléga felügyelete mellett fürödhettek. Ez idő alatt mi elkészítettük a teljesítendő feladatot. A kemping recepciójáról kaptunk a kemping területét ábrázoló térképeket. Ezeket a térképeket megfeleztük és mindkét felén bejelöltünk egy-egy pontot. Minden térképen más-más pontot jelöltünk. Amikor összehívtuk a gyerekeket, kialakítottuk a csapatokat és minden csapat kapott egy fél térképet. Ezen láthatták azt a pontot, ahol a térképük másik felét megtalálhatták. Aki megtalálta a térkép másik felét, az azon láthatta azt a pontot, ahová a csapatnak teljesítendő feladatát rejtettük el. Mivel először csak fél térkép volt a kezükben, fontos volt, hogy hogyan tudnak tájékozódni a térképek alapján. Meg kellett győzniük egymást, hogy merre induljanak, hová is rejthettük a feladataikat. Ez nem volt egyszerű feladat a csapattagok számára.

Akinek megvolt a teljes térkép és a feladat is, annak már csak a bátorságán múlott a pont megszerzése. A teljesítendő feladatok a következőek voltak: aláírás gyűjtése (magyar és külföldi is), 50 forintos érme elcserélése 25 centesre, a csapat egy fiú tagja lány ruhában fényképezkedjen le a kemping bejáratánál, a csapat egy tagja kérje el a büfés bácsi kötényét és vegye fel, illetve a csapat egy tagja üljön be a recepciós helyére. A feladatokat azért terveztük így, hogy valóban a bátorságukat bizonyíthassák a gyerekek. A teljesítésre 40 percet kaptak, minden csapatnak sikerült időben teljesíteni a feladatot. A feladatok elvégzése után összeültünk és minden csapat elmondta, hogy mi okozott nehézséget a számukra. A külföldiek megszólítása okozta a legnagyobb nehézséget, ebben még kissé bátortalanok diákjaink. A többi feladatot nem tartották nehéznek és kimondottan jól szórakozott mindenki. A bátorságára minden csapat tagja megkapta a maximális pontszámot.

A bátorságpróba után a kempingben ebédeltünk, majd kirándulni indultunk Balatonfüredre. A vasútállomástól egy negyed órás sétával érkeztünk a Balaton partra. Sétahajózni indultunk, de előtte még volt egy kis időnk, így mindenki kapott egy nagy fagyit, illetve volt, aki inkább jégkását kért. A fagyizást követően az Öszöd nevű vitorlás sétahajóval tettünk egy kört a Balatonon. A kikötőből kiérve a motort leállították, és ahogyan a filmekben is látjuk, a „matrózok” kibontották a vitorlát. A hajó kissé megdőlve haladt a szél sebességével, ez igazán új élmény volt mindannyiunk számára. A hajókázás után várt bennünket a városnéző kisvonat, mellyel tettünk egy nagy kört Balatonfüreden és melyről a vasútállomásnál szálltunk ki. Vacsoraidőre érkeztünk vissza Balatonakaliba.

Vacsora után mindenki átöltözött, és az este kilenckor kezdődő Neoton koncertre indultunk. A koncert elejét az eső megpróbálta elrontani, de mindenki kitartóan várta, hogy elálljon, így is történt. A régi slágerek közül számos dalt ismertek a gyerekek is. A koncert után autogramot kérhettek a gyerekek majd igyekeztünk vissza a kempingbe, lefeküdni.

2014. július 26.

Hatodik nap: Reggel 8-kor reggeliztünk, az első csoport kilenckor indult biciklikkel Dörgicsére. A bicikliket a kempingből béreltük, de mivel nem volt elegendő mennyiségű bicikli, így két csoportra osztottuk a gyerekeket. Indulás előtt átismételtük a kerékpáros közlekedés szabályait és útra keltünk. A kisebbek mentek az első csoporttal, mivel enyhén fölfelé kellett tekerni. A Dörgicsei várromot néztük meg, majd visszaindultunk a táborba. A távot a nagyobbak is teljesítették, ők fél 11-kor indultak és ebédre értek vissza.

Fél egykor ebédeltünk, majd kihasználva az igazán napsütéses időt végre a strandon pihentünk délután. Onnan fél ötkor már vissza kellett mennünk a táborba és elkészültünk az esti mozizáshoz. A korai vacsorát követően busszal mentük Balatonfüredre. A város szálán lévő szabadidő központban megnéztünk egy 3D-s filmet, mely ismét nagy élmény volt a gyerekek számára. A mozi után, tíz óra körül értünk vissza Balatonakaliba, ahol a strandon még tartott a Szandi koncert. A kellemes időben, az utolsó estére nagyon jó programnak bizonyult az éjszakai fürdőzés. Mindenki fürdőruhát vett és egy fél órányi időt töltöttünk a vízben. A fürdőt követően még mindenki kapott palacsintát és egy meleg zuhanyzást követően, éjfél körül kellett lefeküdni a gyerekeknek. Mindenki elfáradt, így örültek neki, hogy végre ágyba kerülhetnek.

2014. július 27.

Hetedik nap: Kilenc órára kértük a reggelit, hogy mindenki kipihenhesse magát. Reggeli után mindenkinek össze kellett pakolnia, a táskákat bepakolták a buszba, a lakókocsikat pedig kitakarítottuk. Amikor elkészültünk összegyűltünk az utolsó feladatra és az eredményhirdetésre. Az utolsó feladat a táborban történt eseményekből állt. Mindenki két kérdést kapott a héten zajlott eseményekkel kapcsolatban. Aki akarta előre szólhatott, hogy duplázik vagy sem. Ha rosszul válaszoltak mínusz pontot kaptak, így a végső sorrend kialakulása csak ez után a feladat után látszott. Minden tanuló kapott ajándékot: karkötőt, tollat, képeslapot (amelyet aláírathatott a táborban részt vevő társaival), illetve az első három helyezett lány és fiú hűtőmágnest is.

Az ajándékok kiosztása után elköszöntünk a kempingezőktől és útra keltünk. A délelőtt folyamán megálltunk még egy „Tank-túrára” valamint egy Mcdonald’s-ban enni.

Este 6 óra körül érkeztünk Besenyszögre, kissé elfáradva, de annál több élménnyel teli.