BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. április 23. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Magyarország gazdasága / Gépgyártás-autógyárak
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja:
Magyarország gazdaságának legfontosabb ágazata az autógyártás. Célunk az iskolai tananyag előkészítése, megerősítése, illetve kibővítése ebben a témakörben.
A program leírása:
Röviden ismertettem a múltat, vagyis a magyar autógyártást az előző század elejétől a szocializmus végéig. Az autógyártást itt tágabb értelemben vettem, teherautókról (Rába, Csepel) és buszokról is beszéltem (Ikarus).
A jelen gyárait is buszgyártással kezdtük, bár működő üzem jelenleg nincs az országban, de a településre közlekedő (és így a gyerekek előtt ismert) Credókat Győrben szerelték össze néhány évvel ezelőtt. Az autógyáraknál rövid kvízzel mértem le, hogy a diákok mennyire ismerik az autómárkákat. Jelek alapján kellet párosítani a márkákat illetve hogy melyik országból települt hozzánk a gyártóegység. Diagramokon bemutattam, hogy az ország GDP-je szempontjából mennyire fontos ágazatról van szó, majd a legnagyobb három üzemet tekintettük meg képekről. Sokan már személyesen is jártak a Suzuki esztergomi gyárában, mivel többször szerveztem oda terepgyakorlatot. A kiemelt három gyár:
-
Suzuki-Esztergom
-
Mercedes-Kecskemét
-
Audi-Győr
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. április 30. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Magyarország gazdasága / Hungarikumok
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja:
A hungarikum nagyon sokat használt szó, de még a médiában is megfigyelhető, hogy teljesen tévesen használják olyan dolgokra, amik nem tartoznak ebbe a körbe. 2012 óta szabály foglalkozik azzal, hogy mi nevezhető hungarikumnak. Az előadás célja, hogy megértessük: a hungarikum nem csak egy-két étel és ital, hanem épített, természetes környezetet, illetve foglalkozásformákat is értünk alatta.
A program leírása:
Természetesen azzal kezdtük, hogy mindenki soroljon fel általa ismert hungarikumokat. Bár néhány perccel ezelőtt már szó volt róla, kizárólag ital és étel neveket hallottunk. Ezekután kategóriánként tekintettük meg a hungarikumokat, de csak a képeket. Ki kellett találni, hogy mit látnak a képen. Képek alapján meglepően sokat felismertek a gyerekek.
Három féle játékkal próbáltam rögzíteni a hallottakat, amelyekhez csoportokat alakítottunk ki:
-
Összekevertem a hungarikumok származási helyét, és párosítani kellett a helyes hellyel:
-
pl.: makói porcelán, tokaji hagyma,stb…
-
Feltalálók és találmányaik összepárosítása
-
Totó
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. május 7. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Magyarország gazdasága / Világörökség
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja:
A világörökség, mint mozgalom megismerése, fontosságának felismerése. A magyar helyszínek bemutatása. Fenntartható fejlődés, természeti és épített környezetünk védelme az utókor számára.
A program leírása:
Egy képpel, az asszuáni gáttal (innen indult a mozgalom) kezdtük az ismerkedést a mozgalommal. Megismerjük céljait, történelmét, jelét. Ezután megnéztük a világtérképen a tagországok listáját, ami alapján megállapítottuk azt, h főként afrikai országok nem tagjai a szervezetnek. Ennek az okait nagyjából el is találták a tanulók.
Innen áttértünk a magyarországi helyszínekre, amelyből kettőt mutattam (az első kettőt). Ebből az egyiket már mindenki ismerte, hiszen fővárosunk központi helyén már jártak a kirándulásaik során. Ezután sorban levetítettem az összes magyar helyszínt, amiknek nagy részét felismerték.
Az előadás végén arról beszélgettünk, hogy mit ajánlanának világörökségi helyszínnek Magyarországról.
A foglalkozás ideje: 2014. május 14. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Magyarország gazdasága / Energiagazdaság
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja:
Iskolai órákon is nagyon sokszor kerül szóba a környezetvédelem kérdése, hogy egyénenként mit tehetünk környezetünk megóvása érdekében. Ehhez szükséges ismernünk az energia előállításának módjait, valamint azt, hogy melyik módszer milyen veszélyeket rejt magában a környezetünk számára.
A program leírása:
Mire használjuk az energiát? (nagyjából mindenre) Honnan van? Hogyan állítják elő? Ezekkel a kérdésekkel kezdtük a foglalkozást, majd az energiahordozókat két nagy csoportra osztottuk(a táblára felírva):
Megbeszéltük, hogy melyiknek milyen káros hatásai vannak (Szén-dioxid, Kén-dioxid, sugárzás, környezeti átalakítás, zaj, stb..), és a fenntarthatóság szempontjából melyikeket kellene a jövőben jobban kihasználni. Megismertük milyen energiatermelési módok vannak, amikben Magyarországnak (és Besenyszögnek) nagy fejlődési lehetőségei vannak (Napenergia, geotermikus energia)
Végezetül megismerkedtünk az ökológiai lábnyom fogalmával, a legszorgalmasabb tanulók elvégezhették azt a tesztet, ami megmutatja az ő lábnyomuk nagyságát.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. május 21. 16:00 – 17:00
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., Besenyszög
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés / Magyarország gazdasága / Infrastruktúra
Résztvevők száma: 17 fő
A program célja, leírása:
A program célja:
Az infrastruktúra fogalmának tisztázása, a településünkön már jelenlévő és a jövőben kiépülendő infrastrukturális elemek felsorolása. Hazánk autó-, és vasúti hálózatának megismerése.
A program leírása:
Az infrastruktúra jellemzően olyan fogalom, amit bár ismernek az emberek, mégsem tudják megfogalmazni mit jelent. A fogalom tisztázása után azonban már a gyerekek is ügyesen fel tudták sorolni az összetevőit. A felsorolásból is látszódik, hogy lakhelyünk szinte minden infrastrukturális elemmel rendelkezik, akárcsak a közeli Szolnok.
Tisztáztunk olyan kérdéseket, hogy mi a különbség közút és autópálya között, villamosított és nem villamosított vasúti pálya között, főút és mellékút között. Megismertük a szállítás módjait (vasút, út, légi, vízi, csővezeték, kábel), valamint azt, hogy mit milyen módon érdemes szállítani.
Az előadás végén tisztáztuk, hogy egy település életében, fejlődése szempontjából milyen előnyökkel jár, ha magas az infrastrukturális kiépítettség. Aktualitást adott a témának, hogy a településünktől nem messze éppen elkezdődtek az M4-es autópálya építési munkálatai.
|