Beszámoló
A foglalkozás ideje: 2014. november . 15.00 – 16.30
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola AMI, Besenyszög, Vasvári Pál út 7. Wesniczky Antal Művelődési Ház és Könyvtár, Besenyszög, Dózsa György út 4.
Megnevezése: Pályaorientáció
Résztvevők száma: 27 fő
A program célja: Széleskörű ismeretek a választható szakmáról, annak munkaerőpiaci környezetének megismerése. A szakmához szükséges személyes kompetenciák, készségek. Képzési lehetőségekre vonatkozó ismeretek szerzése
A program leírása:
A foglalkozást két részre osztottuk, szem előtt tartva a megismerni kívánt szakma sokféleségét.
Az első részben az iskolai könyvtárban találkoztunk. Arra a kérdésre, hogy „hol vagyunk” és „ki dolgozik itt” mindenki tudta a választ. Hogy mi a feladata már kevésbé volt ismert a foglalkozáson részt vevők előtt. Ők csak azt látták a munkájából, hogy ideadja a könyveket, amiről egy bejegyzést készít a számítógépen. Megkértük, hogy meséljen még arról, milyen elemei is vannak még munkájának. Végzettségét tekintve pedig kiderült, hogy nem elég a könyvtárosi végzettség, pedagógiai irányúra is szükség van a munkakör betöltéséhez.
Ezt követően – kihasználva a könyvtár adta lehetőségeket – böngészni kezdtük a könyvtárban található Szakmák könyve példányait a témára vonatkozóan.
A foglalkozás második részében a város könyvtárába mentünk.
A „hol vagyunk” és „ki dolgozik itt” kérdés megválaszolása most sem okozott gondot. Érintőlegesen megbeszéltük, mi a különbség a két könyvtár között. A feladatok megbeszélésekor azonban már felidézték a „tanultakat”, s hozták az iskolai könyvtár kapcsán már megismert és megemlített feladatokat. A település könyvtárosa elmondta, hogy milyen végzettséggel tölti be ezt a munkakört, s milyen indíttatásból választotta ezt.
Érdekes kérdésként felvetődött a gyermekek részéről, hogy női- vagy férfimunka a könyvtárosság? Azt állapították meg, hogy a gyakorlat azt mutatja: inkább női. S már sorolták is a környező települések – amelyben iskola, községi, városi és megyei könyvtár egyaránt szerepel – példáit. Bizony nem találtunk közöttük férfit. Nehéz volt bennünk ezt a sztereotípiát eloszlatni. Aztán megbeszéltük, hogy feltétlenül fontos a munkakör betöltéséhez a humán érdeklődés, arra pedig szerencsére férfiak körében is találtunk példát, konkrétan a magyar – történelem tanárukat.
Ezután egy interjút készítettek a gyerekek a könyvtárossal, hogy mi tetszik a munkájában, mi motiválta abban, hogy éppen ezt a hivatást választotta, mi a legnehezebb a munkájában.
Majd összefoglaltuk, hogy milyen alapvégzettség kell a könyvtárossághoz, a különböző területen, szinten dolgozóknak.
- asszisztens: OKJ-s tanfolyam
- könyvtáros: minimum érettségi
Itt is a könyvekkel zártuk a foglalkozást. Arra vonatkozólag gyűjtöttünk információt, hogy a szükséges végzettséget hol lehet megszerezni.
Az OKJ-s képzéseken túl megnéztük a felvételi tájékoztatókat, s olyan főiskolákra, egyetemekre kerestünk példát, ahol a tanárszakon szerepel a könyvtáros, illetve ahol műveltségterületi képzés keretében felvehető a könyvtáros is.
Egyetemi képzésen több iskola kínálatában megtaláltuk az informatikus – könyvtárost is.
Az összegzés során megállapítottuk, hogy közel sem olyan egyszerű egy könyvtáros dolga, hogy a munkájának összetettsége függ a könyvtár nagyságától, a dolgozók számától. Mindenesetre már tudjuk, hogy egy könyvtárosnak több dolga van annál, minthogy egész nap olvas, s a betérőknek odaadja a kívánt – keresett könyvet.
Azonban néhányan el tudnák képzelni magukat ebben a munkakörben, s úgy gondolom ezért már megérte.
|