BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. szeptember 25.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI
Besenyszög Vasvári Pál út 7
Megnevezése: Az egészséges életmód alapjai előadás
Résztvevők száma: 30 fő
A program célja, leírása:
A program célja a figyelem és az érdeklődés felkeltése az egészséges életmód iránt alapvető ismeretek közvetítésével.
Legyenek tisztában az egészséges életmód jelentésével, mindazokkal az alapfogalmakkal, amelyekkel a mindennapi életben (a média által is) találkozunk. Tudatosan próbálja szokásait úgy alakítani, hogy felnőttként egészségesen éljen és ezt közvetítse családtagjai, rokonai, ismerősei számára is. Ez csak megfelelő ismeretekkel lehetséges. Így kiemelt feladat volt ezeknek az ismereteknek az átadása.
A feladattal összhangban elsőként utánanéztem mindazoknak az ismereteknek, amiket szükségesek voltak az előadáshoz. Természetesen elsősorban saját tudásomra támaszkodtam, de internetes kutatás, szakkönyvek felhasználása is beletartozott. Felderítettem utánanéztem milyen tudással, ismertekkel rendelkezhetnek a bevont tanulók a témával kapcsolatosan. A tanulók különböző életkoruknak megfelelően különböző ismeretekkel rendelkeztek, így alkalmazkodni kellett az eltérő tudásszinthez, ami a hatodikos tanulóknak ismeretlen volt, az a nyolcadikosoknak már ismert biológia órán tanult ismeret volt. Erre figyelne lett a prezentáció összeállítva, a nyolcadikosok a már tanult részeket felhasználhatták ismereteik megerősítéséhez, és természetesen számukra is nyújtott új ismereteket is az előadás.
A prezentációt úgy állítottam össze, hogy érthető legyen minden gyerek számára, de változatos is, felhasználva képeket, nehezebben érthető részeket megmagyarázva.
Az előadás főbb fejezetei a következők voltak:
Bevezetés, benne az egészséges életmód főbb ismérvei, ezzel kapcsolatos idézetek, amelyeket ismert emberek mondtak.
Ezek közül kiemeltem az egészséges táplálkozást, a mozgást és a lelki egészséget.
A második fejezet így az egészséges táplálkozásról szólt, ezen belül tisztáztunk alapfogalmakat (tápérték, élvezeti érték, tápanyagok), megbeszéltük a tápanyagok típusait, kiemelve előfordulásukat élelmiszerekben, szükséges mennyiségüket, és jelentőségüket a szervezetben.
Majd az egyes élelmiszercsoportokat beszéltük meg egészséges táplálkozás szempontjából. Szó volt a hazai helytelen táplálkozási szokásokról, elhangzottak jó tanácsok az egészséges táplálkozás szempontjából, mire figyeljünk a táplálkozásunkban, min változtassunk.
Következő nagy fejezet a mozgás volt, ennek hatása az egyes szervrendszerekre (légzésre, vérkeringésre). Felhívtam a tanulók figyelmét, hogy a mozgás jótékony hatású a lelki egyensúlyra, megbeszéltük mit
jelent a sportszerűség. Beszéltünk a helyes testtartásról, ezt a gyakorlatban is kipróbáltuk, milyen a helyes testtartás, ha álunk, és akkor, ha ülünk. Röviden az előadás időtartalmához alkalmazkodva szó volt a lelki egészségről is, figyelembe véve a serdülőkori problémákat, hiszen a gyerekek életkorához ez állt a legközelebb.
Az előadás zárásaként arról beszéltünk, hogy a tanuló mit tehet az egészsége érdekében, hogyan figyeljen oda a táplálkozására, melyek azok az élelmiszerek, amit nem vagy csak nagyon mértékletesen egyen. Beszéltünk arról, hogy kerüljék a cukros üdítők fogyasztását, igyanak elegendő vizet. Beszéltünk a mozgás jelentőségéről, a gyerekek többsége szeret és akar is mozogni, amire az iskolában és iskolán kívül is különböző sporttevékenységek formájában megvan a lehetőség. Mindazokról a lehetőségekről, amiket ő is megtehet annak érdekében, hogy felnőttként is egészséges életet tudjon élni.
|