BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014. június 18.
A foglalkozás helye: Újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskola
Megnevezése: Tantárgyfejlesztés/Tájékozódási ismeretek/ 4. alkalom
Résztvevők száma: 27
A program célja, leírása: Térképhasználat 2.
Foglalkozás folyamata:
Az foglalkozáson a gyerekekkel ismertettem:
- az iránytűk típusait;*
- a tájoló és a térkép használatát.**
*Megkülönböztetünk egyszerű iránytűt, tükrös iránytűt, lemez (vonalzós) iránytűt és a tengerészek speciálisan tervezett, tartós és megbízható iránytűt.
Interaktív tábla, tájolók és térképek segítségével mutattam be a gyerekeknek a térkép használatát.
**1. Helyezd el a térképen úgy a tájolót, hogy a tájoló alaplapjával össze tud kötni a kiindulópontodat a célállomással oly módon, hogy az alaplapon lévő iránynyíl a célpont irányába mutasson.
2. A tájoló szelencéjét forgasd el addig, amíg a szelence alján lévő vonalak, ún. „hárfa” és a segédnyíl a térképen jelölt észak vonallal egy irányba nem esik. Ekkor rögzítettük a haladási irányt a tájolón.
3. Most emeld fel a térképről a tájolót és magad előtt tartva keresd meg a kívánt haladási irányt, úgy hogy a tájolót lehetőleg vízszintesen tartva addig fordulj el a saját tengelyed körül, ameddig az iránytű piros fele egybe nem esik a szelence alján lévő segédnyíl piros felével, azaz a térképről levett északi „N” irányba nem mutat. A helyes haladási irányt az alaplapon lévő iránynyíl mutatja. Ekkor nézz szét a bemért irányba és válassz egy, a haladási irányba eső tereptárgyat és haladj addig, amíg el nem éred azt. Ezt a folyamatot addig ismételd, amíg el nem éred a célállomást.
Amikor tükrös tájolót használsz, tartsd a tájolót a képen látható módon, úgy, hogy a tükör közepén lévő vonal egybeessen a mágnestű középpontjával – ekkor a szem, a tájoló és a célpont egy vonalba esik. A haladási irányt a fedélen lévő célzó rés mutatja.
|