BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje:
A foglalkozás helye: Vörösmarty Mihály Általános Iskola
Megnevezése: Heti foglalkozások /Szövés/ 1. alkalom
Résztvevők száma: 27fő
A program célja, leírása: A szövés eszközei, története, szövőkeret, szövőszék
Foglalkozás folyamata:
A szövés története és eszközeinek fejlődése
A szövés eredete a történelem előtti idők homályába vész. Nem tudjuk mikor és hogyan találták fel a szövést, milyen nyersanyagokat használtak először és milyenek voltak az első szövetek. Kialakulására csak következtetni tudunk. Egész életen át tartó tanulás. Valószínű, hogy szívós fűszálakat használtak először erre a célra. A régiek egyszerű eszközökkel dolgoztak. Fésűkkel, bordákkal és csontlapocskákkal szőttek.
Fákra, ágakra lógatott fonalakból, botok és tűk segítségével dolgoztak. A szálak végére agyagsúlyokat kötöttek. Fentről lefelé szőttek. Egész életen át tartó tanulás. Később már keretet készítettek. A keret egyik felét a szövő derekához kötötték, a másikat pedig fához vagy falhoz. Ebben az időben már lentről felfelé szőttek. Akkorát tudtak szőni, amekkora keretet készítettek. Az emberek számának növekedésével több szövet kellett. Ahhoz, hogy ennyit meg tudjanak szőni, szükség volt a szövés és a szövés eszközeinek fejlesztésére. Feltalálták a szövőállványt és a szövőszéket. Így többet és gyorsabban tudtak termelni. A váltó feltalálásával felgyorsult a szövés folyamata. A fejlődés utolsó lépése az volt, mikor már nem emberek, hanem elektromos áram működtette a gépeket.
|