BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.09.01.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Iskola AMI Besenyszög
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 1. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: „Mert azt tanultam mindenütt
Azt láttam minden nemzetnél
Hogy az apák dolgát
Folytatják az utódok…”
/Kós Károly: A régi Kalotaszeg/
A játék olyan a gyermeknek, mint a munka a felnőttnek. Jelenthet önmegvalósítást,örömforrást,sikerélményt, de éppen az ellentétjét is. A felnőttnek is okosan kell megválasztani a munkáját, foglalkozását, hivatását. A gyermeknek sem mindegy , hogyan és mit játszik. Ahogy feledésbe merülnek az ősi mesterségek, éppúgy vesznek a múltba a régi idők játékai, hogy átadják a helyüket a modernnek, a korszerűnek, a művinek. A mai felnőtt mindent készen vesz a boltban és ezzel akarva-akaratlan, elsorvad a kézügyessége, kreativitása. Így a mai gyermek sem készít már kukoricacsuhéból babát vagy fűzfa sípot. A mostani rajzfilmek is könnyebben emészthetők, mint a népmesék varázslatos, misztikus világa.
Régi öregjeink meséi hallatán megindulhatott a gyermeki képzelet. A mese a gyermek világának lételeme. Az a mese, amit felnőve sok ember elfelejtett. Az a mese, mely megmozgatja a gyermek fantáziáját, önálló gondolkodásra sarkallva őt.
Én még ebben a mesevilágban nőttem fel. Nagyszüleim megélhetését még a földjük biztosította, az ott termett kukorica, búza. Nagymamám kukoricacsutkából készített nekem egy babát, felidézve saját gyermekkorát, amikor még kevés készen kapható játék volt. Nekem már sokféle baba sorakozott a polcomon, mégis a legkedvesebbek közé tartozott a csutkababa.
Így adott át nekem nagymamám egy darabka múltat a sok szép mese mellett. A játékkészítés örömét akkor tapasztaltam meg először. Most pedagógusként igyekszem átadni ezt az örökséget.
Sokféle termésből készítettem már játékot munkám során, de számomra a legsokszínűbb, a leginkább formázható a kukoricacsuhé.
Felhasználása igen sokrétű volt régen. Használati tárgyakat készítettek belőle, szatyrot, papucsot, de még a szalmazsákba is töltötték.
Ma már inkább a népművészetben találkozhatnak ezzel a kedvelt anyaggal.
Foglalkozás folyamata:
Anyag-és szükséglet:
-projektor
-laptop, pendrive
-mobil internet, képek
A foglalkozások megkezdése előtt tanulmányoztam a megfelelő szakirodalmat. Anyagot gyűjtöttem az internet segítségével. Utánanéztem a csuhé feldolgozási módjairól, képeket, könyveket szereztem be, hogy kellőképpen alá tudjam támasztani az elmondottakat.
Első alkalommal csuhégyűjtés, bemutatás, beszélgetés volt. Könyvek , szakirodalom tanulmányozásán keresztül megismerkedhettünk a csuhé felhasználásáról. A meglévő ismeretek rendszerezése.
Milyen használati tárgyakat, játékokat és dísztárgyakat lehet a csuhéból készíteni? A gyerekek lelkesen mondták el ötleteiket. Figyelmesen hallgatták az előadásunkat, bemutatásunkat.
A legérdekesebbnek mindenki a csuhélevelek festését, illetve a kénnel történő fehérítését találta.
A foglalkozás végén a csillogó gyermek tekintetek is azt bizonyították, hogy hasznosan töltöttük el ezt a délutánt, és gazdagabbak lettünk a régmúlt emlékeinek felidézésével is.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.09.08.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Iskola AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 2. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: elfeledett technikák kipróbálása, gyakorlása
Foglalkozás folyamata:
Anyag-és szükséglet: Csuhé, fakeret, szögek, kalapács
Ezen a foglalkozáson a csuhéfeldolgozás módszereivel ismerkedtek a gyerekek.
Ilyen módszerek: a sodrás vagy pödrés; hármas fonás; csomózás.
A csuhéfonásban különböző motívumokat, mintákat alakítottak ki. Ilyenek pl: kockás, rozmaringos, barackmagos, vízfolyásos, fecskefarok, stb.
A hármas fonás mindenki számára ismerős volt, és sikeresen fontak a fiúk, lányok egyaránt.
A csomózást is mindenki kipróbálhatta, megállapítottuk, hogy így vastag, tömör tárgyakat készíthetünk.
A foglalkozás végén már a következő foglalkozás anyagáról beszélgettünk, jöhetnek a közkedvelt játék figurák, állatok.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.09.15.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált Iskola AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 3. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: A kukorica elterjedése óta annak csuhéját, vagyis a csövet borító levelet sokféleképpen lehet tárgyak megalkotására használni. A csuhét nemcsak önmagában használhatjuk játékkészítésre, hanem nagyszerűen kiegészíti a különböző termésekből készült figurákat.
Foglalkozás folyamata:
Rovarok csuhéból:
Csuhé pillangó készítése
Anyagok és eszközök:
1db nagy szemű bab
2 db csuhélevél
rafia
olló
Az egyik csuhélevelet keskeny csíkban meghajtottuk, majd középen félbehajtottuk, és közétettünk egy rafiadarabot. Megkötöttük, a fej alatt egy hosszú rafiával elkötöttük. A másik csuhélevelet kettévettük. Ebből készültek a szárnyak. A fej alatt keresztben elhelyeztük, majd a hosszú rafia szállal végigkötöztük a pillangó potrohát. A szárnyakat formára vágtuk. A fej alá kötöttünk egy hosszú rafiát, így repíthették is a pillangókat.
A gyerekek ügyesen megoldották a feladatot, a munkavégzés alatt mindenki jól érezte magát. Egy-egy elvétett műveletnél jól szórakoztak egymás hibáin, s igyekeztek segíteni a kevésbé ügyes kezűeknek.
Ez a foglalkozás is empátiára, megértésre is tanította a tanulókat. Fejlesztette a kreativitásukat, szociális érzékenységük erősödött.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.09.22.
A foglalkozás helye: Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált.Iskola , AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 4. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: A kukoricacsuhé felhasználása ünnepek idején.
A kukoricacsuhé, mint díszítő kellék.
Foglalkozás folyamata: Virágkészítés
Anyag-és szükséglet: csuhé, rafia, olló, hurkapálca, ragasztó, fémhuzal
A foglalkozás előtt beáztattuk a felhasználásra kerülő csuhét langyos vízben.
Miután kellőképpen nedves lett a csuhé hozzákezdhettünk a tényleges munkához.
Munkálkodás közben egy kis történelmi ismereteket is szerezhettek a gyerekek. A Kárpát-medencében a kukoricacsuhé felhasználásáról hallhattak beszámolót. Mikor és milyen módon lendült fel a csuhé felhasználása. A gyerekek munkálkodás közben hasznos ismeretekre tettek szert: amikor a mocsarakat lecsapolták, és kevesebb lett a gyékény, illetve megnőtt a termőterület, majd a jó minőségű földben egyre több kukorica termett. A kukorica minden részét felhasználhatjuk: a kukoricacsövet, a csutkát, a lefosztott csuhét, a kukoricabajuszt és a kukoricaszárat is. Az elkövetkező foglalkozásokon meg is tapasztalhatjuk mindezt.
A foglalkozás végére az elkészült virágokból kis csokrokat készíthettünk. Jól eső érzéssel nyugtáztuk, hogy a fiúk is komolyan vették a feladatot, és mindenki sikerrel vette a munka közben fellépő kisebb akadályokat.
Az elkészült virágok megláttatták a természet szépségét, és ezzel gazdagabbá váltak érzelmileg is, átélték az alkotás örömét.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.09.29.
A foglalkozás helye:Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Kolping Ált. Iskola, AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 5. alkalom
Résztvevők száma: 15fő
A program célja, leírása: - csuhé festése
- a csuhé festés lehetséges módjai: fehérítés kénporral
Festeni természetes növényi festékekkel (pl. diólevél, tealevél, bodzabogyó stb.) illetve szintetikus festékkel (ruhafesték) egyaránt lehet
Foglalkozás folyamata: Csuhé szalvétagyűrű készítése
Anyagszükséglet: csuhé, rafia, olló
A munka megkezdése előtt spontán beszélgetés a szalvétagyűrű használatáról. Mikor, milyen célból használhatjuk a szalvétagyűrűt. Kötetlen beszélgetés közben szorgalmasan járt a gyerekek keze, és a fonatokból szépen kialakították a maguk szalvétagyűrűjét.
A munka végén ki is próbálhatták egy szépen megterített asztalnál.
Ennél a foglalkozásnál is elmondhattuk, hogy a gyerekek átélhették az alkotás örömét.
Mi, pedagógusok jól eső érzéssel nyugtáztuk: ismét sikerült a gyerekek figyelmét a természet kincsei felé
fordítani.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.10.06.
A foglalkozás helye:Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Iskola, AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 6. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: - sodrás, pödrés, hármas fonás, csomózás kipróbálása
- csuhécsíkok szélességének fontossága
- az elkészítendő tárgy nagyságának figyelembevétele
- a csuhé formázásának lehetőségei
Foglalkozás folyamata: Csuhébaba készítése
Anyag-és eszközszükséglet: csuhé, rafia, olló
A legselymesebb kukoricafosztalékból varázsoltak a gyerekek csuhéfigurákat. Ezen a foglalkozáson kellett a legkitartóbbnak lenni a gyerekeknek. A baba elkészítése komoly, kitartó művész munkát igényelt.
A sodrás, fonás műveletét gyakorolhatták a babák elkészítése közben. Alapul vastagabb csuhét használtak, erre került a néhol színezett, a legvékonyabb levelekből készült csuhéruha. A karokat sodorva készítették el, majd a csuhé egész felületét megragasztózva tettük rá a karokat. A ruhát szintén ragasztással „öltöztették” a babákra. A kellőképpen beáztatott csuhét szépen formálhatták a gyerekek. Fejlődött kreativitásuk, humorérzékük, egymás iránti toleranciájuk.
A foglalkozás végén ismét elmondhattuk, egy jól sikerült délutánt töltöttünk együtt.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.10.13.
A foglalkozás helye:Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált Iskola, AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 7. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: - a sodrás alkalmazása csuhé lovacska készítése közben
- a felhasználásra kerülő csíkok elkészítésének módjai
(a száraz csuhélevelet, előre feltépkedjük megfelelő méretben, mennyiségben és csak annyit amennyit felhasználunk. Vagy a vizes csuhélevelet tépkedhetjük folyamatosan akkor, amikor a sodrást készítjük.)
Foglalkozás folyamata: csuhé lovacska készítése
Ennél a munkadarabnál felhasználtuk a kukoricaszárat is. Készítettek a gyerekek lovas szekeret, illetve karámot. Jól fejlesztette a gyerekek helyes arányérzékét. Hagyományőrzés céljából is hasznosnak bizonyult ez a munkadarab. A karám elkészítésénél rafiát használtak, együtt, közösen alakították ki az állatok tartózkodási helyét.
Az együttjátszás , az önálló alkotás öröme látszódott a gyermekek arcán.
Sikerélményekben gazdagon távozhattak erről a foglalkozásról is a gyerekek.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.10.22.
A foglalkozás helye:Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált.Iskola, AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 8. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: - a csuhé felhasználási módjai
- a természet kincsei
- környezetünk felfedezése, felfedeztetése
Foglalkozás folyamata: Különféle díszek, csuhé díszek készítése.
Angyalka fenyődísz készítése
Anyagszükséglet: csuhé, rafia, olló
Ennél a dísznél is kipróbálhatták a fonás technikáját, vékony csuhécsíkból a glóriát készítették el a gyerekek. Majd következett a testének kialakítása. A szoknya elkészítése után a szárnyak formázása következett. Elkészült a fenyődísz, karácsonykor a fenyőfára is felakaszthatták.
A formalakítást az egyszerűség és a célszerűség jellemezte.
A foglalkozáson a saját munka öröme és az egymással való kapcsolatteremtés is dominált.
Ezen a napon is közelebb kerültek a gyerekek a természethez.
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.10.27.
A foglalkozás helye:Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Iskola, AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 9. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: - a csuhé felhasználási módjai
- csuhé díszek az életünkben
- a természet kincsei
- ismeretek rendszerezése; totó
Foglalkozás folyamata: csuhé csillag készítése
Anyag-és szükséglet: csuhé, rafia , olló
A csuhé csillag szép dísze lehet a karácsonyfánknak. A gyerekek a megismert módszerek segtségével ügyesen alakították ki a csuhé csillagot.
Munkálkodás közben rendszereztük ismereteinket a csuhéról. Megismerkedtünk lelőhelyükkel, tulajdonságaikkal, megtapogathattuk őket.
A foglalkozások alkalmával meglátták a természet szépségét, s ezzel gazdagodott érzelemviláguk.
Felfedezték, hogy a természet kincsi jó játékforrások lehetnek. Mi, pedig felnőttek jó eső érzéssel gondolhattunk a foglalkozásokra, mert segítségére voltunk a gyerekeknek ebben a felismerésben.
Mindezek bizonyítéka volt a csuhé csillag elkészítése.
A foglalkozás végén mindenki azon a véleményen volt, hogy a természetes anyagból készült játékokra is szükségünk van.
Nekünk felnőtteknek fontosnak kell legyen: a gyerekek manuális fejlődésén kívül anyagismeretre tegyenek szert; fejlődjön logikus gondolkodásuk, gazdagodjon érzelemviláguk, alakuljon esztétikai értékrendjük, növekedjen kereativitásuk!
BESZÁMOLÓ
A foglalkozás ideje: 2014.10.28.
A foglalkozás helye:Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Iskola , AMI
Megnevezése: Heti foglalkozások /Csuhé/ 10. alkalom
Résztvevők száma: 15 fő
A program célja, leírása: Mini kiállítás az elkészült tárgyakból
Foglalkozás folyamata: A kiállítás
Anyag-és szükséglet: Paraván, kiállító asztal, textil
A foglalkozás előtt ötleteket gyűjtöttünk az interneten, hogyan, milyen módon lehetne a legjobban megszervezni a kiállítást. Egyéni javaslatokat is meghallgatva, láttunk hozzá a kiállítás megszervezéséhez.
Az utolsó foglalkozáson az elkészült munkadarabokból kiállítást szerveztünk.
A termet szépen berendeztük. A kiállításra meghívtuk az alsó tagozatos tanulókat, kollégáinkat.
A gyerekek érdeklődve vették szemügyre a kiállított játékokat, tárgyakat. Sok tanulóban megfogalmazódott, hogy ő is készíteni fog ilyen játékokat.
Megfigyelhettük, hogy a gyerekek a maguk készítette játékot többre becsüli, mint a drágán vásárolt játékot, szívesebben játszik vele, hiszen Ő alkotta.
Megállapíthatjuk, hogy régi mesterségek a maguk korában közösségnevelők, közösségteremtők voltak. Ebben a saját munka öröme és az egymással való kapcsolatteremtés is dominált.
Bármennyire kevés a szabadidőnk, a gyermekkel közös játék ma is fontosnak kell hogy legyen!
A természet kincsei, a csutka, a csuhé, nád, faág és társaik mind jó játékforrásai lehetnek, ha a felnőttek segítik a gyereket ezek felfedezésében.
Ahogy megismertetjük a gyermeket a magyar és más népek meséivel, énekelgetünk nekik népdalokat, ugyanezt meg kellene tenni a tárgyak, játékok világában is.
Ezért minden alkalmat meg kell ragadni, hogy a gyermekkel felfedeztessük a környező világot, megláttassuk a természet szépségét, és ezzel gazdagabbá tegyük őket.
|