Testvériskoláink
Testvériskoláink
Menü
 
Besenyszög
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szövés

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. április 28.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                        Heti foglalkozások /Szövés/ 1. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      A szövés eszközeinek megszemlélése. Szőtt munkák megfigyelése, szövőszék kipróbálása

 

Foglalkozás folyamata:

A foglalkozások témája a szövés.

A foglalkozást a Múzeumpedagógiai Tagintézményben tartottuk, ahol a gyerekek megfigyelték a kiállított tárgyak között helyet foglaló eredeti szövőszéket. Ficsór Pista bácsi a szövőszék eredeti tulajdonosa megmutatta a szövőszék részeit, szerkezetét, működését. Fényképeken és a valóságban is megfigyelték a motollát és a szálfelvetőt.

Megismerték a szövőszék részei: a két hengert (a hátsóra tekerik fel a hosszanti, ún. felvető szálakat, az elsőre tekeredik föl a kész, szőtt anyag): a nyüst, amely a lábítóval történő felemeléskor a felvető szálakat szétválasztja. Az így keletkezett nyíláson vetik át a vetélőt, amely a keresztirányú szálat viszi. A vetélő átdobásával betöltött fonalat a bordával szorosan az előző sorokra ütögetik, hogy az anyag szövése sűrű legyen. A szövőszék vízszintes és keresztirányú elemeit függőleges állványszerkezet tartja össze.

A szövés az egyik legősibb munka. Szövés közben a fonalak egymásra merőlegesen futnak, keresztezve egymást. Így síklapot alkotnak. Készülhet belőle szőnyeg, ruhaalapanyag, terítő…stb.

A szövőszéken jelenleg rongyszőnyegek készülnek. A gyerekeknek lehetőségük volt kipróbálni a működését. A leszőtt darabokat a rongyszőnyeget hosszabbította illetve 30 cm-res darabot levágva tarisznya készítéséhez használták fel a későbbiekben.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. május 5.           16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 2. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      Ismerkedés a szövőkeretekkel. Szövőkeret készítése.

 

Foglalkozás folyamat:

A szövés legegyszerűbb eszköze a szövőkeret.

A második foglalkozáson ezért saját szövőkeretet készítettünk.

A lemért és méretre vágott faléceket smirglivel simára csiszolták, majd a sarkoknál összeszögezték.

Ceruza és vonalzó segítségével bejelölték a szálfonal távolságot (1 cm) jelölő rés helyét, majd a helyére reszelővel kialakították az réseket. Van, aki a szálfonaltartónak szögeket vert be a kijelölt helyre.

Ezután került sor a láncfonal felvetésére. Erre erős és sima fonalat választottunk, hogy bírja a felvetés és a szövés során fellépő terhelést.

A vetülékfonalat kisebb csomókba hajtották, majd a szálfonalak között vezették minden páratlan fonal alatt, majd ezután a következő sorban a páros sorok alatt. Ceruza vagy fésű segítségével veregetéssel tömörítették a fonalat.

A szövés során figyelni kellett a sorok egyenletességére, a színek megválasztására.

A munkadarabokat elkezdtük, majd a következő foglalkozáson folytatták.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. május 12.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 3. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      Fonalak, fonalak tulajdonságai. Mintatervezés. Szádfa felvetése szalagszövéshez

 

Foglalkozás folyamata:

1. A foglakozás a fonalak vizsgálatával kezdődött. Fonalat, cérnát, spárgát vizsgáltak meg rugalmasság, szálasság és nedvszívó képesség szerint. Melyik szárad meg hamarabb, a pamut vagy a műszálból készült fonal?

2.Szalagszövő, szádfa megismerése, és használata:

Ősi, szalagszövő eszköz, fából, csontból készült tábla, lyukakkal és hasítékokkal, a miénk műanyagból készült.

A lyukakba a páratlan, a hasítékokba a páros láncfonalakat fűzik be, majd a láncvégeket nyalábba kötik és egy szilárd ponthoz rögzítik. A szövőrács fel-le mozgatásával képezik a szádnyílást, amelybe a vetüléket bevezetik. A szalagok többnyire lánchatású szövést adnak, mivel a vetülék a két fonalrendszer között helyezkedik el, csak a széleken látszik.

A munka elkezdésekor a rácsot felemelik, a nyíláson átbújtatják a vetülékfonalat, majd a rácsot lenyomják, ekkor a láncfonalak helyet cserélnek. A váltás után, mielőtt újra átbújtatnák a vetüléket, tenyérrel segítik a láncfonalak szétválasztását, ezzel egyidejűleg az előző vetüléksort hozzáütögetik az előzőhöz. Befejezéskor a távolabbi csomót levágják, a fonalvégeket kihúzzák a rácsból, a vetülékfonalak végét pedig kissé hosszabbra hagyva csomózzák el a szalagvéget, amit többféleképpen lehet eloldozni.

 

Az új eszköz működését gyakorlatban is kipróbálták. A mintát a láncfonalak színe határozza meg. Melyet a tanulók válogattak össze a kedvük szerint. Aki akarta papíron előre megtervezhette a színeket. Az így elkészült szalag erős szakítószilárdsággal bír.

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. május 19.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 4. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      A fonalak csoportosítása. Szumákolás, szalagszövés, szövés és minta tervezése. Tolltartókészítés.

 

Foglalkozás folyamata:

1. A fonalak vizsgálatát folytattuk. Eredetük szerint válogatták szét: állati eredetű –gyapjúból, ill. növényi eredetű –lenből készültek a fonalak.

Megvizsgálták, mikor könnyebb elszakítani a fonalat? Sodrás előtt, vagy sodrás után. Lehetőségük volt fonalat sodorni is.

2. Folytattuk a megkezdett munkákat. Szövést szövőkereten, szádfán. Megismerkedtünk új eszközökkel pl. a merkelőtűvel, ami kézimunkához használt vastagabb tű, amelynek a végén a fonal befűzésére nagyobb lyuk van.

3. A szövőkereten a szövés hagyományos technikája mellett megismerkedtek a szumák szövési eljárással is mely a szőnyegszövés egyik módja.

A szumák hurkolás legegyszerűbb változata, amikor balról jobbra elkészített huroksor után az egyik szádnyíláson át visszavezetjük a vetüléket a baloldalra, majd ismét balról jobbra hurkolunk, majd visszajuttatjuk a vetülékszálat a baloldali kiinduló helyzetbe. Kipróbálták a két, ill. egy láncfonal hurkolásával készült mintát is. Lehet tűvel vagy a nélkül is készíteni.

A minta megtervezéséhez az interneten kerestünk terveket. A tolltartó vagy kis tarisznya készítésénél a mintázást színek vetülék irányban való váltogatásával oldották meg. Előre kiválogatták a nekik tetsző színeket. A vetülék fonal minőségének változtatásával, (vastagabb, más sodrású) is érdekes mintákat lehetett létrehozni.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. május 26.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 5. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      Varrás, hurkolás, sodrás segédeszközökkel. Levett munkadarabok eldolgozása. Kötözés, varrás

 

Foglalkozás folyamata:

A foglalkozáson ki-ki folytatta a megkezdett munkát.

- Szövőkereten szövés,

- szövőkartonon szumákolás,

- szalagszövés szádfán.

 A megfelelő méretűre szőtt anyagokat a végén eldolgoztuk. A levágott láncfonalakat kettesével összekötözték, majd tetszőleges méretűre vágták.

Az így eldolgozott anyagokat pelenkaöltéssel alakították a megfelelő szabásminta után tarisznyává, ill. tolltartóvá.

A gyorsabban dolgozók rátétekkel díszítették az elkészült alkotásokat.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. június 2.           16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 6. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      Ismeretek rendszerezése. Körmönfonással kiegészítők készítése. Tolltartóra akasztó készítése.

 

Foglalkozás folyamata:

A foglalkozás során folytatták a megkezdett munkákat. Akik elkészültek, a körmönfonással ismerkedtek meg.

Ezzel az eljárással készül a tarisznya akasztója, de ízléses karkötőket is készítettek belőle.

Az elkészítés menete:

  1. Öt különböző színű fonalból azonos hosszúságú szálakat vágunk le.
  2. Két-két végét összefogjuk, majd együttesen csomót kötünk rá.
  3. Felakasztjuk egy kilincsre, vagy a társunk fogja.
  4. Beleakasztjuk az ujjainkat, bal kézen a gyűrűs, középső és mutatóujjra, jobb kézen a gyűrűs és a középsőujjra.
  5. Jobb kéz mutatóujjával vegyük át a bal kéz gyűrűsujján lévő szálat.
  6. A bal kézen lévő szálakat egy ujjal lejjebb sétáltatjuk.
  7. Bal kéz mutatóujjával vegyük át a jobb kéz gyűrűsujján lévő szálat.
  8. A jobb kézen lévő szálakat egy ujjal lejjebb sétáltatjuk.
  9. Addig folytatjuk, míg el nem fogy a fonal. A szálakat a csere után mindig meg kell feszíteni.

Az így készült fonatot a tarisznyára varrtuk.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. június 10.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 7. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      A szövés eredetének áttekintése, megbeszélése. Alátét ebédlőasztalra szövés hurkapálcával

 

Foglalkozás folyamata:

1. A szövés eredetének áttekintése, megbeszélése:

-          A szövés eredete ősidőkre tekint vissza. Először a fonás alakulhatott ki, mert az embereknek szükségük lehetett erős kötöző anyagokra. Majd ezután következhetett a fonalak keresztezésével a szövés.

-          Az első feljegyzések a szövetkészítésről a kínai birodalomból származnak, ie. 3000-ből

-          Mivel a kínaiak féltékenyen őrizték a selyemhernyó tenyésztés titkát, ezért nagyon sokáig egyedül csak ők készítették. A gyapjú és a szőr feldolgozása ugyancsak ilyen régi lehet mint a selyemszöveté, de erről nincsenek hiteles adatok. A juh tenyésztéssel azonban már a babiloniaiak is foglalkoztak, amiből a gyapjú feldolgozásának tudományára is következtethetünk.

-          Egyiptomban a legrégibb időkből származó múmiák is gyapjúszövetbe voltak csomagolva, egészen a 12. dinasztiáig. A növényi alapú szőttesekről Egyiptomból, az ie. 2300-ből vannak legkorábbról nyomok. A lenből köteleket, vásznat, ruhaszövetet készítettek. A legfinomabb lenből szőtték a halottak arcára terítendő vékony kendőt.

-          A másik fő növényi anyag a pamut, mely valószínűleg Indiából származik. Már a szent törvénykönyvekben is leírják a pamutfonal készítésének módját.

-          Mikor a spanyolok elfoglalták Mexikót, az őslakosok már gyönyörű színes és mintás szöveteket állítottak elő.

-          A szövés kezdetben főleg függőleges eszközökön történt. Két ágasfára egy harmadikat fektettek, és az arra kötözött fonalak végére köveket raktak nehezéknek. Eleinte kézzel, majd pálca segítségével kötözték be keresztirányban a vetülékfonalat. Helyi szokástól függően a szövés alulról felfele, vagy fentről lefele haladt.

-          Később a vízszintes szövőszék vált használatossá. A nomád népeknél létezett az úgynevezett gyalogszövőszék, melyet helyváltoztatáskor egyszerűen szétszedtek, majd összeraktak, és a szövést ott folytatták ahol az előző helyen abbahagyták.

-          Egy idő után a láncfonalakat pálcákkal szétválasztották, mellyel meggyorsították a vetülék helyrerakását. Ebből adódott a legnagyobb fejlődési lépcső, a nyüst feltalálása. Később a láncfonalak rendbe tartására már bordát is használtak.

-          A legkorszerűbb kézi szövőszék a lábítós fekvő szövőszék lett. Ezen már több méter hosszú és kb. 70-80 cm széles anyagokat szőhettek. A felvetés anyagától és sűrűségétől függően vászon, gyapjú vagy akár rongy szőttest is készíthettek.

-          A hétköznapi életben azonban szükség volt ennél jóval keskenyebb szalagokra, pántokra is. Világszerte kialakultak a szalagszövő szerkezetek is. Ezek olyan különféle táblácskák voltak, melyeken lukak és rések váltják egymást.

-          Ugyanilyen keskeny szalagoknál a bonyolultabb mintákat több helyen kártyaszövéssel alakították ki. Ennek eredete ÓEgyiptom és Babilon idejére nyúlik vissza. Ezeket a szalagokat általában négy lyukkal ellátott, egyforma kártyákkal szövik. Itt is a láncfonal látszik a kész munkán. Ezért a befűzéshez egy egész kis tervrajz szükséges. Fontos a befűzés sorrendje a színek szerint, és a kártyák forgatása sem mindegy. Nagyon szép és különleges minták alakíthatók ki a kártyaszövéssel.

Az előadást képek is színesítették, melyet az Internet segítségével gyűjtöttem össze és nézhettek meg.

Forrás: http://szottesek.mindenkilapja.hu/html/25130812/render/szovoszek

2. A megkezdett munkákat folytattuk.

3. Alátétet készítettünk ebédlőasztalra hurkapálca szövésével.

A sodrás megismerése,. leszőtt „alátétek” eldolgozása: sodrott fonallal , beszegés.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. június 16.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 8. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      Textilipar kialakulása. Körmönfonás, kötélverés

 

Foglalkozás folyamata:

1. Rövid előadás meghallgatása a textilipar történetéről.

2. Kötélverés megismerése: forrás: Kötélverés a Szolnoki Waldorf Iskola kézműves műhelyében.wmv

http://www.youtube.com/watch?v=VU_LygL4qBk

3. A film megtekintése után mi is megpróbálunk kötelet előállítani körmöcske segítségével.

A készítés menete a következő:

  • Bedugjuk a körmöcskébe a fonalat felülről lefelé (nem kell levágni a gombolyagról).
  • Alul megfogjuk a fonalat, hogy ne csússzon ki, és a képen látható módon tekerjük a felső részre a gombolyagról letekert részt.
  •  Folytatjuk a tekerést a képek alapján, majd 180°-kal megfordítjuk az egész körmöcskét. Eközben a szálat kívül vezetjük, az eddig rátekert fonalak felett.
  •  A régebben rátekert fonalhurkot átemeljük az oda érkező, felül lévő fonalon, a körmöcske ágán, majd hagyjuk, hogy beleessen a körmöcske belsejébe.
  • .Ha már elég hosszúnak ítéljük az alkotásunkat, az eldolgozáshoz hagyjunk meg további 10-15 centimétert a fonalból, a többit vágjuk le.
  • .Leszedjük a munkánkat a körmöcskéről.
  •  Meghúzzuk a fonalat, így már be is záródott a zsinórunk, készen is vagyunk.

A kész zsinórral díszíthetjük a tarisznyánkat.

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. június 23.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 9. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      Ismeretek rendszerezése, kiállítás előkészítése. Gyöngyszövés megismerése. Ritmusos sorminta tervezése. Szín összeválogatása.

 

Foglalkozás folyamata:

Az utolsó szövési technika a gyöngyszövés, mellyel a népviseleteket díszítették őseink. Manapság ékszerek,, karkötők fülbevalók készületnek e módon.

A szőni kívánt gyöngy méretétől függően több különböző méretű gyöngyszövő keretet készítettünk.

A szövés menete:

-          A szövőkeretre felerősíttettük a láncfonalakat. Eggyel több szálat kell felvetni, mint ahány gyöngyből szőni szeretnénk.

-          Levágunk a kívánt ékszer nagyságától függően kb. 60cm-res hímző cérnaszálat és az egyik szélső szálhoz hurkoljuk. Ez lesz a vetülékfonalunk.

-          Felvesszünk a fonalunkra az első sor gyöngyöt. Célszerű bonyolultabb minta esetén előre papíron megtervezni a színmintát. A vetülékfonalra felfűzött gyöngysort a láncfonal alatt merőlegesen elegyengetem, hogy minden szál közé csak egy gyöngy jusson.

-          A gyöngyöket a bal kezemmel felfelé nyomom.

-          A tűt, vagy a fonalat (vagy használhatunk damilt is) visszafelé a láncfonal felett átszúrom az összes gyöngyön. Így a gyöngyszemek két vetülékfonal között lesznek.

-          A cérnát feszesre húzom és kész is az első sor. A többi sor a minta alapján ugyanígy folytatom.

A megfelelő méret elérése után a szokások módon levágtuk a keretről és eldolgoztuk, csomózással.

Nagyon haladós ez a szövésfajta, igazán szép munkák születtek.

 

BESZÁMOLÓ

 

A foglalkozás ideje:               2014. június 30.         16:000 – 17:00

A foglalkozás helye:              Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Ált. Isk., AMI, Múzeumpedagógiai Tagintézmény

Megnevezése:                       Heti foglalkozások /Szövés/ 10. alkalom

Résztvevők száma:                27 fő

A program célja, leírása:      Kiállítás, zsűrizés

 

Foglalkozás folyamata:

 

Záró foglalkozáson befejezésre kerültek az elkezdett munkák, majd a tanulókkal közösen válogattunk és összeállítottuk a kiállítás anyagát. Ki-ki behozta már elkészített alkotását.

Kiállított tárgyainkat asztalokon és paravánon helyeztük el.

Gyönyörködtünk egymás munkájában, kiválasztottuk a legtetszetősebbeket.

A legszebb tárgyat titkos szavazáson választottuk meg.

A foglalkozás végén a tanulók hazavihették az elkészített műveiket. Mindenki elégedett volt.

 

 

 

 

 
Újszász
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.